Op vrijdag 2 september ontving WestJet zijn 7e Boeing 787-9 Dreamliner – het eerste nieuwe widebody-vliegtuig sinds juni 2020. Nu Boeing weer Dreamliners kan leveren, kan WestJet zijn langeafstandsvloot blijven uitbreiden en meer Europese bestemmingen bedienen. Laten we vandaag eens kijken naar de nieuwste Boeing 787 die vanuit Canada opereert en zijn interessante bezorgvlucht.
Bezorgvlucht en vliegtuigdetails
Volgens BOE Family Flights is het vliegtuig een 787-9-variant die is geregistreerd als C-FAJA en heeft het serienummer (MSN) 64982 en lijnnummer 1129 van de fabrikant. Het vliegtuig werd op 2 september afgeleverd en vertrok vanuit de faciliteiten van Boeing in Charleston (CHS) om 17:34. FlightRadar24.com vliegt vier uur en 14 minuten en merkt op dat het jet om 19:48 lokale tijd landde op de belangrijkste hub van WestJet op Calgary International Airport (YYC).
C-FAJA werd voor het eerst gespot op CHS eind mei 2022, volledig geverfd met geïnstalleerde motoren. De jet had zijn eerste testvlucht op 1 juni, gevolgd door testvluchten op 10 juni en meerdere keren in de loop van juli en augustus. In totaal had het vliegtuig negen testvluchten en had het een vliegtijd van 16 uur en 21 minuten.
Het vliegtuig vloog op een hoger dan normale hoogte, wat leidde tot een rode lijn vliegroute op FlightRadar24. Foto: FlightRadar24.com
Bezorgvlucht op grote hoogte?
Het enige interessante aan de afleveringsvlucht van het vliegtuig op vrijdag was het feit dat het op een grotere hoogte vloog dan normaal. Inderdaad, bij het rapporteren over incidenten en vliegtuigleveringen krijgen we zelden de ‘rode lijn’ te zien die wordt weergegeven door FlightRadar24.com voor operaties op grotere hoogte. De meeste vluchten die we op deze vluchtvolgservice zien, hebben inderdaad een dieppaarse lijn, wat een kruishoogte van ongeveer 35.000 voet aangeeft. In plaats van de typische kruishoogte, vloog C-FAJA van Charleston naar Calgary op 43.000 voet. Dus waarom is dit?
Welnu, zoals we in een artikel uit 2019 hebben uitgelegd, kiezen piloten er vaak voor om op deze hoogte te vliegen, omdat dit de optimale hoogte is voor commerciële operaties. Op deze hoogte vermijden vervoerders een enorme hoeveelheid turbulentie die op lagere niveaus zou optreden. Bovendien kunnen de meeste onweersbuien, ernstige weersomstandigheden en vogels worden vermeden vanaf een hoogte van 35.000 voet. Ten slotte is de lucht op deze hoogte nog dunner, wat de luchtweerstand van het vliegtuig verder vermindert en de brandstofefficiëntie verhoogt.
Terwijl vliegtuigen op een hoogte tussen 35.000 en 38.000 voet kunnen cruisen, bevond dit vliegtuig zich het grootste deel van zijn reis op 43.000 voet. Foto: FlightRadar24.com
Nieuw gebouwd, geluksgetal zeven
Net als KLM’s meest recente Boeing 787-10 levering, heeft WestJet geruime tijd moeten wachten op zijn nieuwste 787-9 Dreamliner. Dit is natuurlijk te wijten aan de productieproblemen van Boeing, die door de FAA moesten worden uitgewerkt en opgelost. Interessant is echter dat, in tegenstelling tot KLM’s recente 787-levering (die een casco heeft dat nu bijna twee en een half jaar oud is), de Dreamliner van WestJet eigenlijk vrij recent is gebouwd.
Met de achterstand van Boeing en de lange tijd om productieproblemen op te lossen, werden veel Dreamliners gebouwd, maar niet leverbaar. Over het algemeen betekent dit dat veel 787’s die “nieuw geleverd” zijn aan luchtvaartmaatschappijen, slechts twee of drie jaar oud zullen zijn. Als het echter om C-FAJA gaat, is het vliegtuig nu slechts vier maanden oud.
WestJet’s vloot van 787’s wordt gebruikt voor trans-Atlantische diensten naar Londen, Parijs, Barcelona, Rome en Dublin. De luchtvaartmaatschappij gebruikt ook Boeing 737’s om transatlantisch van Halifax naar verschillende Europese bestemmingen te vliegen.
Heb je al met een van de 787-9’s van WestJet gevlogen? Deel je ervaringen door een reactie achter te laten!
bronnen: BOE-gezinsvluchten, FlightRadar24.com, Planespotters.net