Hoe doen snelladers hun werk?
Bij de laadpalen voor elektrische auto’s zijn twee soorten te onderscheiden:
- AC-laadpalen (leveren wisselstroom aan een in de auto ingebouwde AC/DC-omvormer)
- DC-laadpalen (zetten wisselstroom al om voordat het de auto ingaat)
Een snel lader heeft dus de omvormer ‘bij zich’; die zit niet in de auto en kan daarom veel groter zijn en zo een hoger vermogen leveren. Door deze techniek zijn snelladers in staat tot wel 350 kWh aan vermogen te leveren. Kan een elektrisch automodel dat aan, dan duurt een laadsessie nog geen kwartiertje. Snelladers lenen zich dan ook voor korte stops.
Snelle laders en de auto-accu
Net werd al aangestipt dat door de grote omvormer de elektrische auto veel sneller geladen kan worden. Maar er zijn wel een paar omstandigheden die snelladers toch weer vertragen. Accu’s hebben namelijk bepaalde instellingen om de levensduur te verlengen en het laadproces zo veilig mogelijk te maken. In de praktijk betekentelektrische auto dit dat je een accu tot 80 procent snel kunt laden maar dat de laatste 20 procent veel trager laadt. Ook het weer kan de laadsnelheid beïnvloeden. De lithium-ion-accu’s zijn namelijk gevoelig voor lage temperaturen. Op een koude dag laad je dan langzamer.
Maximaal vermogen laadpaal én auto telt ook
Ook het vermogen van de laadpaal zelf heeft soms een vertragend effect. Als je met 350 kWh laadt, heb je in een kwartiertje al zo’n 400 km aan rij-energie geladen. Doe je dat met 50 kWh, dan ben je na een uur laden nog maar op ongeveer 280 km. Tot slot is het laden ook afhankelijk van de auto zelf. Een Tesla Model 3 kan een vermogen van 250 kWh goed aan, een Nissan Leaf staat slechts 50 kWh toe.
Thuis ook snelladers?
Dat is mogelijk maar je moet dan wel aan een aantal zaken voldoen. Allereerst moet je auto dus snelladers aankunnen. En vervolgens moet je bij je thuis de stroom zo geregeld hebben dat een laadpaal die 22 kWh kan doorsluizen ook genoeg stroom ontvangt. Dat betekent concreet dat je laadpaal bij je thuis op krachtstroom moet worden aangesloten. Net zoals dat ook geldt voor sommige kookplaten. Tot zover niets nieuws onder de zon maar, ga je een auto met 3-fasen lader en laadvermogen van 22 kWh op maximale snelheid laden, dan is krachtstroom alleen niet voldoende. Je hebt in je meterkast dan een aansluiting van minimaal 3 x 32 Ampère nodig in plaats van de 3 x 25 Ampère die bij veel krachtstroomaansluitingen aanwezig is. Je moet deze verhoging aanvragen en vervolgens wordt dat tegen kosten voor je geregeld. Waarna je periodiek ook meer betaalt. Je moet voor je eigen situatie uit gaan rekenen of dit ook uit kan. Als je heel veel rijdt, kun je wel profiteren.