TAP Air Portugal
IATA/ICAO-code:TP/TAP
Soort luchtvaartmaatschappij:Full-service vervoerder
Naaf(en):Luchthaven Lissabon
Jaar van Oprichting:[1945
Alliantie:Star Alliance
DIRECTEUR:Christine Ourmières-Widener
Land:Portugal
Een Airbus A320neo van TAP Air Portugal is kort na de landing in Conakry (CKY) vanuit Lissabon (LIS) in botsing gekomen met een motorfiets. Het incident vond plaats op donderdagavond en resulteerde helaas in de dood van de twee inzittenden van de motorfiets.
Vlucht TP1492 landde rond 23:40 op baan 24 op de internationale luchthaven Ahmed Sékou Touré van Conakry. Terwijl het vliegtuig zich nog op de baan bevond, kwam de rechtermotor in botsing met een motorfiets die op dat moment de baan overstak. Beide inzittenden van de motorfiets kwamen helaas om het leven en de bestuurder zou zijn geïdentificeerd als een beveiligingsbeambte op de luchthaven.
Hoewel de motor van het vliegtuig aanzienlijke schade opliep, waren er geen meldingen van verwondingen onder de passagiers en bemanningsleden aan boord. De terugvlucht naar de luchthaven Humberto Delgado in Lissabon, vlucht TP1493, werd vervolgens geannuleerd en het vliegtuig blijft aan de grond in Conakry.
Onderzoek naar het incident
De Civil Aviation Authority of Guinea (AGAC) start nu een onderzoek naar het incident, met steun van de veiligheidsafdeling van de luchthaven. Zowel TAP Air Portugal als de luchthaven betuigden hun medeleven aan de families van de betrokkenen.
In een verklaring zei TAP Air Portugal:
“Passagiers en bemanning zijn allemaal in orde. Alle veiligheidsprocedures werden gevolgd, maar toch was het niet mogelijk om het ongeval te vermijden. TAP werkt uiteraard samen met de lokale autoriteiten om de omstandigheden te onderzoeken die tot deze betreurenswaardige situatie hebben geleid.”
Vlucht TP1492 vertrok vanuit Lissabon en arriveerde ongeveer vier uur later om 23:40 in Conakry. Foto:
Grote Cirkel Mapper
TAP Air Portugal en de Airbus A320
Volgens ch-aviation.com, de Airbus A320neo die betrokken was bij de botsing van donderdag, CS-TVI, werd in april 2021 geleverd aan TAP Air Portugal en is daarmee 1,5 jaar oud. Het vliegtuig biedt plaats aan in totaal 174 passagiers – 102 in economy class, met een stoelafstand van 28 inch, en 72 in economy comfort, met een stoelafstand van 33 inch.
TAP Air Portugal heeft momenteel 11 Airbus A320neo’s in zijn vloot, met nog eens vier in bestelling. De gemiddelde leeftijd van de Airbus A320neos van de luchtvaartmaatschappij is 2,8 jaar, vergeleken met 16,8 jaar voor de 15 Airbus A320ceo’s.
De Portugese nationale luchtvaartmaatschappij vliegt met haar vloot van Airbus A320’s op korte en middellange afstanden. Volgens FlightRadar24.comCS-TVI had voorafgaand aan de vlucht naar Conakry op donderdag in Porto (OPO) overnacht. Vervolgens voerde het de vroege ochtendvlucht van de luchtvaartmaatschappij naar Lissabon uit, voordat het naar Sal (SID) in Kaapverdië en terug vloog.
TAP Air Portugal was in 2018 de launch customer van de Airbus A330-900. Foto: Vincenzo Pace | Eenvoudig vliegen
De langeafstandsroutes van TAP Air Portugal worden geëxploiteerd door de Airbus A330. De luchtvaartmaatschappij werd in november 2018 de launch customer van de Airbus A330-900 en heeft nu 19 van het type in haar vloot, met nog twee in bestelling.
De internationale luchthaven Ahmed Sékou Touré van Conakry was eerder deze week het toneel van een ander incident, toen een Airbus A330-200 van Turkish Airlines kort voor de landing in ernstige turbulentie kwam, wat leidde tot de ziekenhuisopname van vijf passagiers.
Heb je met TAP Air Portugal gevlogen? Deel uw ervaringen door hieronder te reageren.