De taxi- en privéverhuursector van Guernsey is gebrandmerkt als “niet geschikt voor het doel”, aangezien onafhankelijke beoordelingsresultaten worden gepubliceerd.
Guernsey’s Comité voor Milieu en Infrastructuur heeft: ontving de Taxi en Private Hire Car Reviewonafhankelijk uitgevoerd door TAS Partnership na enkele maanden van onderzoek en betrokkenheid bij lokale belanghebbenden.
De Review beschrijft zijn conclusies en aanbevelingen in een meer dan 200 pagina’s tellend rapport dat op vrijdag 2 september is aangeboden aan de Commissie Milieu en Infrastructuur.
De commissie heeft nog maar heel kort de tijd gehad om haar vele bevindingen in overweging te nemen, maar heeft besloten de Review zo spoedig mogelijk te publiceren.
De Review werd in opdracht van de commissie gegeven om een ’holistisch beeld’ te geven van de problemen waarmee de sector wordt geconfronteerd, in het besef dat er waarschijnlijk geen enkele maatregel zou zijn die op zichzelf zou leiden tot het soort verbeteringen dat klanten of chauffeurs zouden willen zien .
Het kwam tot de bevinding dat de huidige sector van taxi’s en particuliere huurauto’s ‘in de huidige vorm niet geschikt is voor het beoogde doel – het biedt geen fatsoenlijke service die aan de behoeften van passagiers voldoet; het is voor veel chauffeurs slechts marginaal duurzaam; het benadeelt de zakelijke en toeristische economie; het trekt niet de noodzakelijke investeringen voor verbetering aan’.
Het stelde ook vast dat het regelgevingskader voor de sector verbetering in de weg staat en dat de staten van Guernsey momenteel niet over de instrumenten beschikken om de nodige veranderingen aan te brengen.
Andere conclusies zijn onder meer:
-
Het traditionele model van zelfstandige eigenaar-chauffeurs werpt belemmeringen op voor de invoering van noodzakelijke technologische verbeteringen en beperkt de toegang tot potentiële nieuwe chauffeurs.
-
Er is een onderliggende veronderstelling dat kwantiteitscontrole overaanbod zal voorkomen en een stabiele levering van fulltime chauffeurs mogelijk zal maken. Het huidige beperkte aanbod van taxivergunningen (ook wel ‘platen’ genoemd) heeft echter geen onderliggend bedrijfsmodel dat haar interventies ondersteunt; er zijn ook geen meetbare doelen.
-
Er zijn momenteel ook geen effectieve middelen om ervoor te zorgen dat het aanbod beschikbaar is wanneer dat het meest nodig is, of het nu gaat om piekuren of tijden waarop traditioneel weinig chauffeurs bereid zijn om te werken.
-
De controle van tarieven is volledig gebaseerd op kosten en er wordt geen rekening gehouden met vraagelasticiteit ten opzichte van prijs, noch met marktontwikkelingspotentieel.
-
Kwantiteitscontrole vormt een barrière voor nieuwe toetreders en innovatie.
-
Door de exploitatie van taxivergunningen/-platen verhandelbaar te maken, is een kunstmatige waarde gecreëerd voor derden in de platen door de plaatuitgifte te beperken.
-
Er is geen strategie om te zorgen voor een adequaat aanbod van toegankelijke voertuigen en/of emissievrije voertuigen.
Als gevolg hiervan is er een algemeen gevoel van stagnatie:
-
De sector wordt gedomineerd door eigen chauffeurs die zelf kiezen wanneer ze werken.
-
De taxi-infrastructuur is over het algemeen slecht.
-
Informatie is verouderd en beperkt, en het toezicht op en de handhaving van kwaliteitsnormen is grotendeels reactief.
De Review doet brede aanbevelingen op een aantal gebieden, waaronder kwantiteitscontrole, het verlenen van vergunningen aan chauffeurs, voertuigen, tarieven, toegankelijkheid, handhaving en regelgevend beheer, sectorvertegenwoordiging en marketing. De aanbevelingen zijn gericht op het openstellen van de markt voor capaciteitsgroei, investeringen, innovatie en een flexibeler arbeidsaanbod.
Dit heeft tot doel de klantervaring te verbeteren door gemakkelijker te boeken, verbeterde bereikbaarheid, groenere voertuigen en zekerheid van betrouwbaarheid. Een van de aanbevelingen is om 20 extra niet-overdraagbare taxiplaten uit te geven om het onvermogen van het huidige aanbod om aan de eisen van de consument te voldoen aan te pakken.
Plaatsvervangend Lindsay de Sausmarez, voorzitter van de Commissie Milieu en Infrastructuur, zei: “We weten dat veel klanten en chauffeurs zich zorgen maken over enkele van de problemen die recentelijk zijn gemeld, waaronder een gebrek aan beschikbaarheid van taxi’s, hoge kosten en onbetrouwbaarheid. Zoals ons, ze maken zich ook zorgen over de duurzaamheid van de sector op de lange termijn. Tegelijkertijd weten we dat veel chauffeurs lange en asociale uren maken, onder meer druk omdat de sector als geheel een tekort aan chauffeurs heeft.
“Deze recensie slaat nergens op en ik ben de auteurs en iedereen die daaraan heeft bijgedragen dankbaar. We wilden een ‘wratten en al’-beoordeling, zodat we echte verbeteringen konden aanbrengen. Het laat zien dat er veel uitdagingen zijn en dat de veranderingen zich niet op slechts één gebied kunnen concentreren als ze een verschil willen maken. Er is geen ‘silver bullet’ en we moeten dit in de ronde aanpakken.
“Onze commissie is al begonnen met het bekijken van de aanbevelingen, maar het is nog vroeg en we willen nu de standpunten van belanghebbenden horen. We willen samenwerken met klanten en chauffeurs, en alle andere geïnteresseerde partijen, om een beweging te ondersteunen naar een model dat beter werkt voor hen en beter werkt voor onze economie, onze samenleving en ons milieu.”