Lange wandelingen naar verre instappoorten door overvolle luchthavens kunnen ontmoedigend zijn. Het is vaak onmogelijk voor mensen met beperkte mobiliteit, dus ze vertrouwen op luchthavenpersoneel om ze daar te krijgen, in rolstoelen of shuttlebuggy’s.
Vorige maand hebben passagiers van Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport (ATL) misschien een glimp van de toekomst opgevangen. Samen met de luchthaven en Southwest Airlines testte het Canadese autonome micromobiliteitsbedrijf A&K Robotics (A&K) zijn zelfrijdende pod op het vertrekniveau van Concourse C. Met meer dan 100 miljoen passagiers die jaarlijks door de luchthaven reizen (pre-COVID), lijkt het een logische plek om te demonstreren wat de technologie kan doen in drukke gebieden.
Het in Vancouver gevestigde A&K is opgericht in 2015 en is gespecialiseerd in geavanceerde navigatiesystemen. Zijn intelligente navigatietechnologie heeft geen externe infrastructuur nodig en kan zijn weg vinden rond bewegende objecten. A&K beweert dat zijn autonome elektrische pods de eerste in de branche zijn die veilig door drukke plaatsen, zoals luchthavens, navigeren en mensen en obstakels vermijden.
Atlanta Hartsfield-Jackson is de drukste luchthaven ter wereld en is op zoek naar nieuwe technologie om mensen met beperkte mobiliteit te helpen. Foto: Atlanta Airport
Een autonome pod aanroepen op de luchthaven
Volgens The Atlanta Journal-Constitution zijn de pods geprogrammeerd om in een gematigd looptempo te werken en hebben ze sensoren om de snelheid aan te passen bij het naderen van objecten of mensen om te stoppen, te vertragen of eromheen te rijden. A&K zegt dat passagiers die hulp nodig hebben de zelfrijdende pods kunnen aanroepen met een mobiele app.
In de proef in Atlanta werden de pods gebruikt om mensen met beperkte mobiliteit (PRM) een inleiding te geven over hoe de technologie hen kan helpen zich zelfstandig te verplaatsen, naar de gate te gaan of servicepunten op luchthavens en andere voorzieningen te bezoeken. Het verbeteren van de luchthavenervaring voor PRM is steeds meer een probleem voor de luchthaven en de luchtvaartmaatschappij waarmee ze reizen. Southwest Airlines voert vluchten uit vanuit Concourse C en werkte mee aan het project van een maand.
Verzoeken om intern vervoer op luchthavens komen meestal van passagiers die korte afstanden kunnen lopen, maar moeite hebben met langere afstanden. Het kan te wijten zijn aan verschillende factoren, of het nu gaat om leeftijd, medische zorg, uitputting of gewoon hulp nodig hebben op een zware dag. Jessica Yip is Chief Operating Officer van A&K en zei: “Om te zien dat onze innovatie door Atlanta Airport wordt overwogen om de reiservaring van passagiers met beperkte mobiliteit te verbeteren, is opwindend. We kijken ernaar uit om samen te werken met de luchthavenautoriteit en het Southwest-team om de best mogelijke ervaring voor de PRM’s.”
Southwest werkte mee aan de proef met zelfrijdende autonome pods op Hartsfield-Jackson Atlanta Airport. Foto: Vincenzo Pace I Simple Flying
Zal ATL de sprong wagen?
ATL Chief Commercial Officer Jai Ferrell zei dat de luchthaven op zoek was naar geavanceerde mobiele robotica-oplossingen om haar activiteiten te verbeteren. Ferrell is van mening dat A&K de meest geavanceerde autonome micromobiliteitsoplossing voor PRM-ondersteuning heeft. Hij voegde eraan toe: “Dit is de eerste keer dat we robots testen op vertrekniveau en de resultaten zijn zeer indrukwekkend.”
“We kijken ernaar uit om de tests uit te breiden en mogelijk A&K’s pods toe te voegen aan onze bestaande PRM-activiteiten, waardoor het voor onze passagiers gemakkelijker wordt om op de luchthaven te navigeren.”
In december 2019 lanceerde Etihad Airways (Etihad) een proef met autonome rolstoelen op Abu Dhabi International Airport (AUH). Bij de proef waren Etihad, de luchthaven, IT-bedrijf SITA en WHILL, een leverancier van persoonlijke elektrische voertuigen, betrokken. In plaats van te vertrouwen op een portier van de luchthaven om een rolstoel mee te nemen, konden passagiers het autonome WHILL-voertuig gebruiken.
Nadat de vertrekgegevens zijn ingevoerd, gaat de autonome rolstoel op weg naar de gate en gebruikt zijn sensortechnologie om obstakels te vermijden. Bij aankomst bij de vertrekgate stapt de passagier uit, drukt op een ‘retour’-knop en rijdt de rolstoel terug naar het laadstation. Hoewel de proef tot een buitengewoon succes werd uitgeroepen, lijkt het erop dat COVID de implementatie in de weg heeft gestaan.
Bron: Atlanta Journal